Methode – Six Sigma

Wat is Six Sigma?

Six Sigma is wereldwijd de bekendste en meest toegepaste methode voor het verbeteren van processen in organisaties. Six Sigma is een erkende methode om de winstgevendheid van organisaties te verbeteren. Het is gericht op het nemen van beslissingen gebaseerd op relevante gegevens. Six Sigma is daarnaast ook een managementstijl gebaseerd op een gestructureerde projectmanagement organisatie. Six Sigma is meer dan vijfentwintig jaar geleden gestart bij Motorola. Multinationals als American Express, Boeing, Citibank, Dow, Ford en General Electric melden grote successen met dit programma. Ook in Nederland zien we dat Six Sigma steeds meer wordt toegepast door zowel profit- als non-profit organisaties. Six Sigma is ook zeer goed toepasbaar in het Midden- en Klein Bedrijf.

De meeste organisaties combineren in hun verbeterprogramma Six Sigma met Lean. Bepalende factoren bij de keuze voor Six Sigma of Lean zijn complexiteit en onzekerheid. Is sprake van grote complexiteit en veel onzekerheid over oorzaken en oplossingen, dan heeft de Six Sigma aanpak de voorkeur. Is het vraagstuk minder complex en zijn oorzaken en oplossingen relatief eenvoudig te herkennen, dan heeft Lean de voorkeur. Daarnaast spelen de beschikbare hoeveelheid tijd, geld en mankracht een belangrijke rol. Moet snel een oplossing gevonden worden en mag het project niet veel kosten dan verdient Lean de voorkeur. Heeft een organisatie de wil en de mogelijkheden om een vraagstuk grondig te onderzoeken dan heeft Six Sigma de voorkeur. Six Sigma leidt doorgaans tot betere oplossingen.

Six Sigma betekent Zes Sigma. Sigma is de standaarddeviatie. Six Sigma is een kwaliteitsniveau waarbij het foutenpercentage gelijk is aan 3,4 fouten op een miljoen mogelijke fouten. Een lagere Sigma waarde betekent een groter foutenpercentage en dus een lager kwaliteitsniveau.