Kerstpakket Perikelen

Terug naar homepagina Geplaatst op: 12 dec, 2016

De kerstperiode komt er weer aan en dat is ook het moment dat het kerstpakket wordt gegeven aan medewerkers. Het geven van wat extra’s lijkt makkelijk maar de praktijk is anders. Je kunt er namelijk waardering mee creëren maar je kunt er namelijk ook ontevreden medewerkers aan overhouden.

Oorspronkelijk stamt het kerstpakket uit het begin van de 19e eeuw, toen het bewaren van voedsel in de lange wintermaanden nog niet zo eenvoudig was.  Het personeel dat bij het boerengezin inwoonde, mocht op tweede kerstdag naar huis om het kerstfeest met hun eigen familie te vieren. Niet alleen hadden zij dan even vrij van het werken op het land, ook kregen ze een mand mee met allerlei lekkere en nuttige zaken voor de gehele familie thuis. Dat maakte het samenzijn met Kerstmis extra feestelijk en werd ook gezien als een blijk van waardering voor het gedane werk. Uit dit gebruik is de traditie zoals we die heden ten dage kennen, namelijk een geschenkenpakket van de werkgever om het kerstfeest voor het hele gezin extra luister bij te zetten, ontstaan.

Alhoewel dus gestart als een extraatje is het  inmiddels een soort vaste arbeidsvoorwaarde met een bijbehorende kwaliteitsverwachting. Als organisatie is het dus verstandig om goed na te denken over het kerstpakket. Om in termen van het KANO-Model te spreken; wil je een wow gevoel teweeg brengen of wil je een pakket verstrekken die past bij de prestaties over het afgelopen jaar. Naast hetgeen wat je geeft, is het dus belangrijk om stil te staan bij wat wil je overbrengen op jouw medewerkers? Zorg er dan ook voor dat je boodschap aan je medewerkers aansluit bij het pakket wat je geeft. Een bericht dat uitlegt dat de organisatie een geweldig jaar achter de rug heeft creëert verwachtingen voor het kerstpakket. En die moet je natuurlijk waarmaken.

 

Hetzelfde geldt ook voor elk product of vorm van dienstverlening. Vraag jij wel eens aan klanten hoe zij jouw product of dienstverlening ervaren. Of hoe de communicatie die daarbij gebruikt wordt ook echt aansluit bij de behoefte die zij hebben. Hiermee voorkom je dat jij als bedrijf denkt een geweldig product te leveren terwijl de klant het ervaart als het invullen van een basisbehoefte. Over de plank misslaan gesproken. Geïnteresseerd geraakt over het toepassen van het KANO-model voor de tevredenheid van jouw klanten, neem dan eens contact op om hierover te sparren.

Achter de aanschaf van een kerstpakket zit dus meer dan je zou denken. Alhoewel de meeste bedrijven een tijd terug al hebben besloten wat ze gaan geven lijkt dit blog misschien wel te laat. Echter, het is nog niet te laat om nog eens te kijken hoe je erover wil communiceren. Dan kun je in ieder geval sturen op hoe het pakket wordt ontvangen.

Tip: wil je medewerkers verrassen kies dan eens voor een ander moment in het jaar.