Gesneuvelde voornemens

Terug naar homepagina Geplaatst op: 24 jan, 2017

Elk jaar in de derde week van januari sneuvelen de meeste goede voornemens alweer die na de jaarwisseling vol passie zijn ingezet. Je kent ze wel, fitter worden, stoppen met roken of minder vaak op je mobiele telefoon kijken. Voornemens gaan vaak over houding en gedrag, en die zijn over het algemeen moeilijk om te veranderen. Maar hoe komt dat nu eigenlijk. Recent las ik een artikel die heel helder weergaf waarom dit eigenlijk zo is. Vaak komt het erop neer dat een voornemen niet SMART genoeg is. Daar kan volgens mij iedereen zelf wel een voorbeeld van noemen… Een andere reden is dat mensen vaak wel hun doel benoemen, maar niet aangeven hoe ze dit willen bereiken. Visie zonder actie  dus. En dan blijft het vaak bij dromen.

Wat ik me dan gelijk afvraag is hoeveel bedrijven nu eigenlijk in een soortgelijke situatie zitten. Hebben ze überhaupt goede voornemens? Of neemt men deze voornemens op in het jaarplan en verdwijnt het plan dan in een lade. Ik kan zo wel wat paralellen trekken met de persoonlijke voornemens; fitter worden = efficiënter werken, stoppen met roken = gezondere medewerkers en minder vaak op je mobiel kijken =  meer interactie en samenwerking tussen medewerkers. Maar er zijn wel meer parallellen te trekken tussen zakelijke en persoonlijke goede voornemens (én ook met opvoeden). Vaak wordt vol energie begonnen met het voornemen, maar loopt na verloop van tijd de energie uit of zijn er weer andere prioriteiten. Jammer natuurlijk dat je zoveel energie stopt als je iets wilt als bedrijf, maar tegelijkertijd onvoldoende borgt om iets ook echt langdurend effect te laten hebben. In dit kader wil ik het verandermodel onder de aandacht brengen. Dit model kenmerkt zich door 4 elementen die essentieel zijn voor het daadwerkelijk doorvoeren van een gewenste verandering of voornemen.

Mensen moeten dus allereerst snappen waarom er iets moet veranderen. Daarnaast moet je bij gewenste veranderingen ook ervoor zorgen dat er rolmodellen zijn die het goede voorbeeld geven. Want waarom zou je als medewerker iets veranderen als jouw manager dat niet doet. Als je er dus voor gezorgd hebt dat deze beide elementen aanwezig zijn, dan kun je doorpakken door ook in structuren of formele mechanismes aanpassingen aan te brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een dagstart, maandelijkse evaluatiesessies of een prestatieafspraak. Rest nog alleen de vaardigheden die een medewerker of manager moet hebben om het te kunnen en dan ben je er volgens het model. Misschien simpel gezegd, maar een absolute basis voor succes.

Met nog 48 weken te gaan is er dus nog voldoende tijd om toch nog eens goed te kijken wat je dit jaar wil realiseren, zowel privé als zakelijk. Succes ermee!!

Wil je eens sparren over hoe het verandermodel in jouw bedrijf of organisatie kan bijdragen om jouw gewenste verandering succesvol te maken, stuur dan een berichtje naar info@ambitiousadvies.nl